Wybór dobrego używanego samochodu jest niezwykle trudny. Dzieje się tak ponieważ, każdy kto chce się pozbyć używanego auta chce zarobić na nim jak najwięcej, więc czasami ulega chęci zarobienia jak największych pieniędzy i zataja pewnie szczegóły, a czasem nawet i grubsze przywary pojazdu.
Decydując się na zakup samochodu, musimy rozważyć źródła w jakich możemy przebierać. Jest ich naprawdę sporo, więc wybór jest trudny, a każdy z nich wiąże się z pewnymi wadami i zaletami.
Zacznijmy od giełdy samochodowej, tutaj wybór jest naprawdę szeroki, a to zdecydowany plus. Jednak trudno wśród tłumu ludzi dobrze obejrzeć samochód i sprawdzić wszystkie papiery, nie mówiąc o jeździe próbnej, jeśli nam się uda powinniśmy umówić się z właścicielem wozu poza giełdą, zdejmie to sztuczną presję zakupu jaka towarzyszy zakupom na giełdzie, niektórzy sprzedawcy stosują nawet sztuczny tłum, mający na celu wywarcie nacisku na potencjalnego kupującego i zatuszowaniu wad samochodu.
Komis samochodowy to rozwiązanie dużo pewniejsze, dobre komisy, zwłaszcza te przy salonach samochodowych nie mogą sobie pozwolić na utratę dobrego imienia i sprzedają samochody w dobrym stanie technicznym, niekiedy nawet wystawiając na nie gwarancję.
Prywatny właściciel znaleziony w ogłoszeniu to wybór który daje nam najwięcej możliwości negocjacji ceny, lecz niestety tutaj rzadko trafiają się perełki warte zakupu. Musimy przygotować się na przekopanie setek ofert zanim trafimy na samochód który nas zainteresuje.
Kiedy już zdecydujemy się na oglądanie jakiegoś auta to nasz przegląd powinien wyglądać następująco. Najpierw ogólna inspekcja karoserii, ślady stłuczek i wypadków będą tutaj najszybciej widoczne. Sprawdźmy czy wszystkie szyby są takie same, a drzwi i klapy bagażnika oraz maski równo przylegają do krawędzi.
Kolejną sprawą jest poszukiwanie korozji, najszybciej jest ona widoczna na podwoziu, pod kołem zapasowym oraz za światłami samochodu.
Gdy przyjdzie czas na jazdę próbną, ostrożnie puśćmy kierownicę na prostej i pustej grodze, jeżeli samochód samoczynnie skręca w którąś stronę może to świadczyć o wadach zawieszenia lub układu kierowniczego.